Vilken låt representerar dig på Zoom?


Om bara några veckor kan vi konstatera att det har gått ett helt år med distansundervisning på Zoom. Det har varit en stor förändring på många sätt, som har haft både positiva och negativa sidor. Hur väl har du klarat denna omställning? Gör Essets test här nedan och få reda på vilken låt som bäst beskriver din digitala skolgång! Håll räkningen på vilken bokstav du får flest av.


1) Det är fem minuter kvar tills dagens första föreläsning börjar! Var befinner du dig?


A: Jag sitter rakryggad och redo framför datorn med Zoom-rummet uppe, fullt påklädd med frukost i magen.


B: Jag kanske inte hunnit med alla morgonbestyr, men är åtminstone vaken och redo att börja lyssna. Tur att det finns raster då man kan fixa det sista!


C: Jag sitter på tunnelbanan på väg till skolan. Lika bra att öppna Zoom-länken nu, och ha på micken ifall man behöver fråga något.


D: Jag sover fortfarande. Mobilens alarm ringer först om fyra minuter, och laptopen ligger bredvid sängen.


2) Vad har du för “Display name” i Zoom-möten?


A: Mitt för- och efternamn.


B: Enbart mitt förnamn.


C: Mitt spexarnamn, kvar från igår kväll.


D: “iPhone”, “Galaxy Tab” eller liknande.


3) Föreläsaren vill väldigt gärna att ni slår på era kameror så att hen får se “vilka jag föreläser för”. Hur löser du det?


A: Inga problem! Jag brukar ändå nästan alltid ha kameran på, och använder virtuell bakgrund för att ge ett professionellt intryck.


B: Det får bli en snabb rusch till badrummet och tvätta av ansiktet så att man påminner lite mindre om ett lik. Därefter gäller det att vinkla kameran strategiskt så att högarna med tvätt och disk inte syns.


C: Hoppsan, min kamera var visst redan på! Skadan är så att säga redan skedd. Det här med inställningar i Zoom är fortfarande lite knepigt tycker jag.


D: Först säger jag att jag inte har någon kamera. När föreläsaren sedan frågar hur det då kommer sig att det är en kameraikon bredvid mitt namn, får jag snabbt ändra mig och säga att jag egentligen menade att den är trasig.


4) Föreläsaren delar upp er i Breakout rooms för diskussion. Hur reagerar du?


A: Vilket ypperligt tillfälle att dela mina egna reflektioner kring föreläsningen så här långt baserat på de rekommenderade kapitlen i kursboken! När föreläsaren kallar tillbaka oss till main session har jag bara hunnit få fram hälften av det jag ville säga.


B: Är tyst tills någon annan börjar prata. När (eller om) det sker håller jag bara med dem.


C: Har en del att komma med, men mina gruppkompisar hör mest bara sorlet från de andra som sitter och pluggar i oaSen.


D: Man kan inte stava till “breakout room” utan “break”. Jag slår på mute och kollar mobilen, går på toa eller liknande.


5) Dags för en kvarts rast! Hur tillbringar du den?


A: Går en kort promenad runt kvarteret. Det är viktigt med frisk luft om hjärnan ska orka!


B: Sätter på kaffe och ordnar några frukostmackor.


C: Slår på musik i högtalarna och fulsjunger med samtidigt som jag kollar mobilen. Har hänt några gånger att jag glömt mute:a mig själv, det var lite pinsamt.


D: Detta är ett ypperligt tillfälle för en power nap!


6) Föreläsaren verkar ha börjat prata igen efter rasten, men har glömt att slå på sin mikrofon. Hur reagerar du?


A: Jag slår blixtsnabbt på min egen mikrofon och påpekar detta.


B: Jag upptäcker vad som hänt rätt snabbt, men säger inte till utan hoppas att någon annan ska göra det snart.


C: Jag ser hur föreläsaren byter slide och rör muspekaren utan att någonting hörs. Börjar frenetiskt leta efter fel med datorn eller hörlurarna, trots att de fungerade innan rasten. Medan jag letar hinner någon annan säga till.


D: När någon annan säger till har jag inte ens märkt att föreläsningen tydligen börjat igen.


7) Nu bara måste du ställa en fråga! Hur gör du?


A: Väntar tålmodigt tills föreläsaren säger “har ni några frågor?”. Slår därefter på mikrofon och kamera, och för ett långt resonemang som mynnar ut i vad som är de viktigaste skillnaderna mellan teorin i kursboken och det föreläsaren presenterat.


B: Skriver frågan i chatten och ber en stilla bön om att föreläsaren ska upptäcka den.


C: Lika bra att ställa den på en gång innan man glömmer bort! Avbryter föreläsaren mitt i en mening för att fråga “är det ett litet b eller k i formeln längst upp till vänster?”.


D: De tillfällen då jag faktiskt har lyssnat på en Zoom-föreläsning tillräckligt noga för att kunna ha något att fråga om är alldeles för få för att denna situation skulle kunna uppstå.



Dags för resultaten! Vilken bokstav fick du flest av?


A: Wow, du verkar ha klarat detta år med bravur! Du är så duktig du. Vi andra vill så gärna va’ som du, se ut som du, gå som du, du-u-u. Din positiva inställning till distansundervisning fångas bäst i en corona-anpassad version av Rebecca Black – Friday. ♩♩ Seven a.m., waking up in the morning Gotta be fresh, gotta go downstairs Gotta have my bowl, gotta have cereal Seein' everything, the time is goin' Tickin' on and on, everybody's rushin' Gotta get down to the laptop Gotta catch my call, I see my friends (digitally) ♩♩



B: Du är nog som de flesta andra. Tristessen med hemundervisning har satt sina spår efter ett år, men du håller dig flytande. Din låt blir därför Bastille – Pompeii.

♩♩ But if you close your eyes

Does it almost feel like nothing changed at all?

And if you close your eyes

Does it almost feel like you've been here before?

How am I gonna be an optimist about this?

How am I gonna be an optimist about this? ♩♩

C: För dig verkar den största utmaningen ha varit att släppa Campus och ta till dig den nya digitala tekniken. Visst är det inte så lätt alla gånger, fråga bara ledamöterna i Osbys kommunfullmäktige. Får vi tipsa om en kurs i hur man använder Zoom för endast 1 500 kr plus moms? Annars kanske Radiohead – Karma Police kan lära dig att hålla snattran. ♩♩ Karma police Arrest this man He talks in maths He buzzes like a fridge

He's like a detuned radio ♩♩

Eller för att citera Fergie i Black Eyed Peas – Shut Up: ♩♩ Just shut up, shut up

Just shut up

Shut up

Shut up, Just shut up

Shut up, just shut up, shut up

Shut up, just shut up, shut up

Shut it up

Just shut up, shut up ♩♩

D: Du tar verkligen fasta på alla bekvämligheter med att plugga hemifrån! Ingen låt passar dig bättre än slapparnas nationalsång Bruno Mars – The Lazy Song. ♩♩ Today I don't feel like doing anything I just wanna lay in my bed Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone 'Cause today I swear I'm not doing anything ♩♩

E: Hur lyckades du ens? Din låt blir Smash Mouth – All Star. ♩♩ I ain't the sharpest tool in the shed ♩♩



Andreas Håård

Skribent

Annons

Annons

Sök posterna till SM2

Senaste artiklarna