Esset folkbildar: Greenwashing
Premiär för ännu ett format: Esset folkbildar. Vi i redaktionen kommer berätta om företeelser, fenomen, fakta etcetera som ligger oss varmt om hjärtat. Saker som vi tycker att alla bör ha koll på. Först ut: Greenwashing.

Miljötänk är, 2020, livsnödvändigt för företags överlevnad. Av flera skäl, såklart, men kanske främst när det kommer till PR. Konsumenter har kommit att värdesätta processen bakom produkter och tjänster allt mer. Det är därför högst rimligt att företag vill framhäva sina miljöpositiva effekter och det är ungefär här artikelns ämne, Greenwashing, brukar riskera att dyka upp.
Greenwashing innebär att företag – eller för all del, enskilda individer – producerar missvisande information när det gäller deras produkts eller tjänsts miljöeffekter. Det kan till exempel handla om att få något att framstå miljömässigt bättre än vad det egentligen är eller att dölja de negativa miljöeffekterna. Ett företag som har gjort enskilda positiva insatser för miljön kan låta detta stå i centrum i reklam, vilket skapar en skev bild av verkligheten.
Reklambranschen handlar om att hamna på rätt sida av den ofta tunna linjen som skiljer lögn från sanning. Blir ett företag anklagad för Greenwashing har de hamnat på fel sida. Det är inga konstigheter att vilja framhäva det positiva, men det måste stå i rimlig proportion till hur det ser ut i verkligheten.
Nedan följer några citat från välkända företag och organisationer, där Greenwashing är framträdande:
”Tänk lite mer på miljön. Köp en ny bil i helgen.’’
”Betong är hållbart”
”Vår verksamhet är fokuserad på Norge, där vi utvinner olja och gas på ett effektivt och ansvarsfullt sätt för hållbara energisystem med låga koldioxiduttryck”
Fun fact: Organisationen Jordens Vänner delar årligen ut ”Svenska Greenwashpriset - Sveriges minst attraktiva miljöpris”, 2019 togs priset emot av Preem.
Varför är det då viktigt att ha koll på Greenwashing, reklam är väl ofta vilseledande?
Det är helt korrekt. Reklam är reklam. Fakta är fakta. Deras vägar korsas inte alltför ofta, vilket många av oss är högst medvetna om. Problemet med Greenwashing är att ”reklamlögnen” har en större insats. Det är trots allt vår och jordens framtid som står på spel. Då kan det kännas ganska schysst att leverera sann information. Det tycker jag i alla fall.
Frida Wistfors
Information har hämtats på följande sidor:
https://www.arla.se/om-arla/vart-ansvar/ekologiskt/netto-noll-klimatavtryck/ https://www.lundin-energy.com/sv/
Comments